DEURES D'ESTIU I RECOMANACIONS PER AL CURS 2020-2021

QÜESTIONS GENERALS

Aquest curs ha estat una mica complex i convé reforçar aquest estiu la llengua catalana amb les diferents activitats que us proposem.

Us recomanem que feu un quadern d’estiu i el treball de dues lectures en llengua catalana. En cada nivell, trobareu alguns enllaços per fer dictats, activitats en línia autocorrectives, recomanacions de llibres, entre d’altres per tal de millorar la vostra competència lingüística. Si feu aquestes activitats de més a més, les heu de posar en un dossier de treball i presentar-lo conjuntament amb el quadern d’estiu.

L'activitat principal que afavoreix l'adquisició d'una llengua és la lectura atenta i per plaer. Així és que trieu bons llibres i llegiu tant com pugueu. Durant el curs hem proposat prou títols, però podeu buscar-ne d'altres que us agradin més. També podeu anar a la Biblioteca Pública de Tarragona. A la secció de “Novetats” trobareu lectures que us poden “enganxar”. Val la pena donar-hi un cop d’ull.

Cal que presenteu aquests deures durant la primera setmana de curs al professor de la matèria que tingueu. Aquest material, si està ben fet, se us comptarà un 10% de la nota del primer trimestre.

ESO

1r d'ESO

Us recomanem que feu un quadern d’estiu i el treball de dues lectures en llengua catalana.

1] Material recomanat.

Quadern d'estiu. Llengua catalana ESO 1. Treu profit de l'estiu. Ed. Barcanova. 

2n d'ESO

Us recomanem que feu un quadern d’estiu i el treball de dues lectures en llengua catalana.

1] Material recomanat.

Descriu amb gràcia. 2n d'ESO. Material en format pdf. Cliqueu la imatge.








1r D'ESO i 2n d'ESO

1] Proposta d'activitats.

1.1 Us aconsellem la lectura d'un mínim de dos llibres, dels quals es pot presentar: una fitxa tècnica/bibliogràfica, un resum de l’argument, l’anàlisi dels personatges i l’opinió personal.


Us proposem una sèrie de col·leccions on segur que trobareu llibres del vostre interès: 


El vaixell de vapor. Vermella o Gran angular. Ed. Cruïlla. 

Antaviana jove. Ed. Barcanova. 

Els grumets de la Galera. Ed. La Galera. 

Casals jove. Ed. Casals

Empúries “narrativa”. Ed. Empúries. L’esparver. La Magrana.


Si voleu alguna guia, podeu consultar el web de crítica de literatura juvenil de la revista Cornabou: https://www.andreusotorra.com/cornabou/ I també la següent pàgina de l’xtec amb diferents recomanacions: http://www.edu365.cat/eso/catala/lectures/index.html o també podeu orientar-vos a http://www.quellegeixes.eu/39528-2/


Si no sabeu quins llibres llegir, us en recomanem alguns: 

  • Xènia, tens un Whatsapp, de Gemma Pascual Escrivà.

  • Astèrix. La filla de Vercingetòrix de René Goscinny i Jean-Yves Ferri.

  • Wonder, de Raquel Jaramillo Palacio, Editorial La Campana.

  • Wolfgang (extraordinari), de Laia Aguilar, Editorial labutxaca.

  • Frena, Càndida, frena, de Maite Carranza, Gran Angular, 50.

  • Calla, Càndida, calla, de Maite Carranza, Gran Angular, 177.

  • Els llibres que van devorar el meu pare, d’Alfonso Cruz Ed. Books blackie.

  • Camps de maduixes, de Jordi Serra i Fabra Ed. Gran Angular.

  • L’arbre de les mentides, de Frances Hardinge. Bambú editor.


1.2 També us recomanem que practiqueu l'escriptura creativa. Divertiu-vos fent microrelats. En podeu fer un per setmana. Els presenteu a començaments de curs al professorat que us toqui i ja teniu un bon començament de curs! La imaginació és la vostra amiga! Recordeu els 666 calaixos.

Aquí en teniu exemples.

https://blocs.xtec.cat/microrelatsdesegoneso/


1.3 Dins de l’entorn virtual, hi podeu trobar activitats de tota mena relacionades amb la llengua i la literatura. Especialment interessants són els “Dictats en línia” i “Aventura’t amb l’ortografia”, a la pàgina de l’edu365.cat, per als alumnes que necessitin millorar l’ortografia.  Tots els dictats que feu els agrupeu en un dossier i poseu la data en què els feu.

També trobareu molts recursos a la xarxa, activitats autocorrectives, jocs, entre d’altres aprofiteu-les.

Recursos en línia.


http://enxaneta.info/

https://exerciciscatala.cat/


http://webquestcat.net/refranys-dites-i-proverbis/

www.gencat.cat/llengua/dictats/


3r d'ESO

1] Material recomanat.
Quadern d'estiu. Llengua catalana ESO 3. Treu profit de l'estiu. Ed. Barcanova. 
Portada de Llengua catalana 3r ESO Quadern d'estiu

2] Proposta d'activitats.

2.1 Lectura. Si voleu alguna guia de possibles llibres, podeu consultar el web de crítica de literatura juvenil de la revista Cornabou: https://www.andreusotorra.com/cornabou/;  també podeu consultar altres enllaços: https://www.gretel.cat/recomanacions-lij/, https://bibliotecavirtual.diba.cat/els-bibliotecaris-recomanen

https://beteve.cat/artic/llibres-gratis-coronavirus/

https://catalunya.ebiblio.es/opac/#index

I també la següent pàgina de l’xtec hi ha diferents recomanacions i activitats per a abans, durant i després de la lectura: http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/lectures/index.htm

O el fòrum de lectura: http://www.quellegeixes.cat/ o la pàgina de crítica de Núvol https://www.nuvol.com/llibres o https://llegirencatala.cat/editorial/llegirencatala/


2.2 Expressió escrita. Una altra opció és redactar de manera periòdica. Us proposem tres variants:
  1. Un dietari personal, real o fictici. (mínim 10 dies).
  2. Un recull de cartes o postals a un amic o familiar real o imaginari. (mínim 10 postals o 5 cartes de 10 línies cadascuna.
  3. Un diari amb les principals notícies de l’estiu agrupades en 6 seccions diferents (dues notícies per secció, és a dir, en total 12 notícies).

2.3 Activitats diverses. 

Dins de l’entorn virtual, hi podeu trobar activitats de tota mena relacionades amb la llengua i la literatura. Especialment interessants són els “Dictats en línia” i “Aventura’t amb l’ortografia”, a la pàgina de l’edu365.cat, per als alumnes que necessitin millorar l’ortografia.

També trobareu molts recursos a la xarxa, activitats autocorrectives, jocs, entre d’altres aprofiteu-les.

Recursos en línia.


https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/intermedi/icl/icl5/icl52b/icl52.htm

https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/index_bb.html


https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/aprendre_catala/recursos-per-al-professorat/dictats-en-linia/


http://webquestcat.net/una-ruta-literaria-el-comte-arnau-2/


http://webquestcat.net/ruta-literaria-per-tarragona/


http://webquestcat.net/el-conte-arturic/


4t d'ESO

1] Material recomanat.
Quadern d'estiu. Llengua catalana ESO 4. Treu profit de l'estiu. Ed. Barcanova.

2] Proposta d'activitats.

2.1 Lectura.

A més de fer i presentar aquests exercicis, podeu llegir i presentar valoracions crítiques de lectures que hàgiu fet. 


Com a botó de mostra, és a dir, per exemple, de l’Editorial Bromera: 

-El dia que Wendy va conèixer el monstre, que és un nou lliurament de la sèrie policíaca juvenil de més èxit de l'escriptor Andreu Martín, amb més de 30.000 exemplars venuts! 


 -La fórmula, d’Òscar Borràs Fauquer. Aquest llibre no conté cap fórmula màgica, però sí pautes efectives que ajuden a aconseguir la felicitat i l'èxit.


També podeu trobar llibres electrònics al portal de les biblioteques de Catalunya:

https://catalunya.ebiblio.es/opac/#index


2.2 Altres activitats. 

Dins l’entorn virtual, a la pàgina web següent podeu practicar exercicis de llengua i dominar més l'ortografia, la morfologia i la sintaxi:

http://www.xtec.cat/~mibanez1/exerci.html

O al portal:

http://llengua.gencat.cat/ca/serveis/aprendre_catala/a-catalunya/

que és un espai virtual on trobareu tot un seguit d’enllaços que us posen a l’abast materials didàctics per aprendre i practicar la llengua catalana per a tots els nivells, així com, també, materials d’entreteniment (jocs de paraules i passatemps, jeroglífics, etc.).


BATXILLERAT

1r de batxillerat


Per consolidar els continguts d’aquest curs i començar millor el següent, recomanem que us descarregueu el material que trobareu aquí i que el feu conjuntament amb 2 comentaris literaris dels textos que trobareu al vostre llibre de text, seguint la guia de comentari literari del curs:


Ausiàs March, Poema XIII “Colguen les gents ab alegria festes”. Pàgina 194 del llibre de text.


Narcís Oller, La bogeria (capítol V), fragment. Pàgina 239 del llibre de text.


Així mateix, és molt recomanable també de llegir llibres en català durant les vacances (almenys 2); la temàtica és indiferent, el més important és que tingui algun interès per a l’alumne. Podeu consultar el fòrum de lectura: http://www.quellegeixes.cat/ i també als següents enllaços:

https://www.gretel.cat/recomanacions-lij/

https://bibliotecavirtual.diba.cat/els-bibliotecaris-recomanen

https://beteve.cat/artic/novetats-editorials/

https://www.gremieditors.cat/els-llibres-de-la-setmana/

https://www.nuvol.com/llibres


Dins de l’entorn virtual, hi podeu trobar activitats de tota mena relacionades amb la llengua (moltes són autocorrectives) i la literatura.

https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl5/scl52/left.htm

https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/index.htm

https://www.ua.es/personal/robert.escolano/aprenentatge/exercicis/exercicis/aprofundiment/pronoms_febles/combinacio01.htm

https://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl1/scl17/scl17_02_07.htm

https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/aprendre_catala/recursos-per-al-professorat/dictats-en-linia/

http://www.edu365.cat/batxillerat/comunes/catala/index.html


ALUMNES AMB LA MATÈRIA PENDENT DE 1r DE BAT

Per als alumnes que hàgiu suspès la matèria a juny, cal que presenteu obligatòriament aquestes activitats (material en pdf, dos comentaris i dues lectures) el dia de l’examen de recuperació de setembre. Aquest material, si està ben fet, se us comptarà un 10% de la recuperació.