dimarts, 13 de juny del 2017

Premiades dues alumnes al XIII Certamen Literari Escolar en Llengües d’Origen

Maria Leyva López i Paula Bernad Miravet, alumnes presentades pel seu professor de Llengua catalana i Literatura Josep M. Toda Serra, de l’INS Antoni de Martí i Franquès de Tarragona, al XIII Certamen Literari Escolar en Llengües d’Origen, han obtingut el 1r i el 2n premi, respectivament, en l'apartat de Llengua comunitària, en català, del nivell de batxillerat, d'entre uns 700 alumnes inscrits, que organitza els Amics de la UNESCO de Barcelona. Cal dir que aquest dos treballs s’han publicat pel Grup Promotor Santillana en el llibre de concurs i, el primer, il·lustrat per Eduard Altarriba.


A sota de les fotografies, teniu els textos!

L’acte de lliurament de premis se celebrà dimecres 31 de maig de 2017 al Teatre Sarrià de Barcelona i que, en aquesta edició, havien de tractar sobre el tema: Un món sostenible: què podem fer.



Dieta sostenible(1)
Com a habitants de la Terra, el nostre planeta és un tema que ens preocupa. A vegades, però, pot semblar abstracte, perquè és molt gran, i la majoria de nosaltres només en coneixem una petita part i se’n fa molt difícil imaginar més enllà. Tot això ha canviat molt gràcies a la globalització.
La globalització ens ha permès conèixer i ens ha aportat informació, però, d’això, també se n’ha tret profit econòmic; perquè les grans empreses produeixen per a tot el món, comportant, així, la destrucció del comerç local, l’enriquiment de pocs i, per fer-ho, han subornat governs corruptes i, d’aquesta manera abaratir el cost de la matèria primera i així obtenir més benefici.
En un món utòpic, els governs haurien de fixar un impost sobre el carboni i afavorir les empreses que facin ús d’energies sostenibles. Els ciutadans, per la nostra part, podem votar partits on al seu programa electoral manifestin les seves inquietuds de millorar per evitar el canvi climàtic.
Cada dia, podem ajudar a fer el món on vivim un lloc més sostenible. Si no volem recórrer a les entitats, podem fer altres accions que en marquin la diferència.
Ens han conscienciat molt que hem de reduir l’ús de bosses de plàstic, utilitzar els contenidors urbans per reciclar paper, vidre i plàstic i deixar el cotxe a casa i prioritzar el transport públic o la bicicleta.
Però hi ha infinitat de coses que podem fer i potser no n’estem al corrent. Per exemple, podem ajudar canviant la nostra dieta. Deixant de banda els efectes sobre la salut que té un consum excessiu de carn, l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO) ja va advertir el 2013 que la ramaderia, amb totes les cadenes productives associades, com el transport de pinsos, per exemple, suposa al voltant del 15% del total de les emissions d’efecte hivernacle d’origen humà.
La descomposició dels fems també emet gasos i, especialment en el cas dels remugants, el seu procés digestiu genera una gran quantitat de metà -un gas més contaminant que el CO2-. En aquest cas, només substituint la carn de vedella per la del pollastre ja seria significant. En un món on la ramaderia no para de créixer,  rebaixar el consum que fem de carn, també pot beneficiar el clima.
Maria Leyva López
1r B Batxillerat
INS Antoni de Martí i Franquès
(1) Treball de Maria Leyva López de 1r B Batx. que, presentat pel seu professor de Llengua catalana i Literatura Josep M. Toda Serra al XIII Certamen Literari Escolar en Llengües d’Origen 2017, que organitza els Amics de la UNESCO de Barcelona, hi obtingué el 1r premi en l'apartat de Llengua comunitària, en català, del nivell de batxillerat, d'entre uns 700 alumnes inscrits. Cal dir que aquest treball s’ha publicat pel Grup Promotor Santillana en el llibre de concurs il·lustrat per Eduard Altarriba (pàg. 40 i 41).



Autodestrucció(1)
Som egoistes, molt. Només pensem en nosaltres mateixos i en saciar les nostres necessitats de manera immediata, sense importar-nos els danys que podem arribar a causar a qui ens envolta. Nosaltres, els homo sapiens sapiens, una raça dotada d’intel·ligència i capaços  de raonar, som tan intel·ligents que abusem i destruïm el nostre únic planeta per tal de complir els nostres objectius. Però, som realment conscients del que pot arribar a passar si seguim amb aquesta conducta?
És veritat que som animals i, per a saciar algunes de les nostres necessitats primàries, necessitem la participació de la mare naturalesa. Una cosa és treure’n profit sosteniblement i una altra, ben diferent, és abusar dels seus recursos naturals i fer-ne un mal ús. Volem excusar els nostres actes, però l’únic que fem és amagar la crua realitat: el planeta Terra s’està morint lentament, i som nosaltres mateixos els responsables de la seva destrucció. Al llarg dels últims segles ha estat patint una sèrie de canvis perjudicials com l’augment de la temperatura global, el sobrescalfament de la superfície i, conseqüentment, l’augment del nivell del mar.  El canvi en el clima incita  la modificació dels ecosistemes i els organismes vius es veuen obligats a modificar el seu estil de vida. I tot això per culpa de l’excessiu maltracte a la natura.
Per tal de reduir l’impacte que genera l’activitat humana al medi ambient, podem recórrer a altres recursos molt sostenibles com els següents: les energies renovables com l’aigua, preses hidràuliques, molins eòlics... Per tal de reduir el consum excessiu d’algunes fonts naturals, podem utilitzar bombetes de baix consum, plaques fotovoltaiques... Deixar d’utilitzar tant els vehicles monoplaces  i utilitzar transports públics o bicicleta seria un pas important per a no contaminar tant l’atmosfera. Sabent que disposem d’altres mètodes, hem de reaccionar i aturar aquest canvi climàtic que el planeta està patint o, sinó, l’existència de la vida a la Terra desapareixerà.
No és un problema que només ens afecta a nosaltres, els humans, sinó també els organismes vius, que conviuen en el nostre mateix ecosistema, igual que les futures generacions. És per això que hem de buscar una solució immediatament, deixar de ser tan narcisistes i pensar més enllà de nosaltres mateixos.
Paula Bernad Miravet
1r BAT. –B
INS Antoni de Martí i Franquès
(1) Treball de Paula Bernad Miravet de 1r B Batx. que, presentat pel seu professor de Llengua catalana i Literatura Josep M. Toda Serra al XIII Certamen Literari Escolar en Llengües d’Origen 2017, que organitza els Amics de la UNESCO de Barcelona, hi obtingué el 2n premi en l'apartat de Llengua comunitària, en català, del nivell de batxillerat, d'entre uns 700 alumnes inscrits. Cal dir que aquest treball s’ha publicat pel Grup Promotor Santillana en el llibre de concurs (pàg. 42).






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada