Criteris de qualificació de 4t d'ESO


AVALUACIÓ i RECUPERACIÓ

Seguirem els eixos fonamentals proposats pel Departament, d’acord amb el sistema actual d’avaluació:


Les competències 2 i 3 de llengua catalana corresponen a la comunicació oral i l’entenem com a transversal.

Competència 1: Plurilingüe

Competència 2: Comprensió i interpretació de textos orals

Competència 3: Producció de textos orals

Competència 4: Comprensió lectora

Competència 5: Expressió escrita

Competència 6: Informacional

Competència 7: Lectura autònoma

Competència 8: Literària

Competència 9: Gramatical

Competència 10: Llenguatge democràtic i no discriminatori


1r trimestre:

Competència 1 i 9: 50 %

Sociolingüística.

Categories lèxiques.

Funcions sintàctiques

L’oració simple. Estructures sintàctiques.

La predicció verbal i la predicció no verbal.

Pronoms febles (funcions)

Sons i lletres.


Competència 2, 3, 4, 5 i 10: 20%

10 % expressions escrites (Textos administratius), comprensions lectores (Competències Bàsiques).

10 % SdA: Taller de versots.


Competències 7 i 8: 20 % educació literària (La Renaixença: Romanticisme, Realisme i Naturalisme) i els seus autors Jacint Verdaguer, Narcís Oller i Àngel Guimerà) i lectura obligatòria.


Competència clau, social i d’aprendre a aprendre i les competències 2 i 3: 10 %, actitud, participació, deures d’estiu, deures generals i dossier.


2n trimestre:

Competència 1 i 9: 50 %

Les varietats funcionals de la llengua: registres i varietat estàndard.

Classificació de l’oració composta. Les oracions juxtaposades. Les oracions coordinades.

Morfologia verbal. Temps verbals. Verbs irregulars.

Oracions subordinades. Oració subordinada de relatiu: tipus.

Accentuació i puntuació.


Competència 2, 3, 4, 5 i 10:

10 % expressions escrites (la ressenya), comprensions lectores (Competències Bàsiques)…

10 % SdA: Viatjant pel km 0. Ruta literària.


Competències 7 i 8: 20 % educació literària (El Modernisme i els seus autors. El Noucentisme, les avantguardes, l’època de la clandestinitat i la resistència, la poesia de tradició simbolista, el teatre de 1900 a 1939) i lectura obligatòria.


Competència clau, social i d’aprendre a aprendre i les competències 2 i 3: 10 %, actitud, participació, deures i dossier.


3r trimestre:

Competències 1 i 9: 50 %

L’oració subordinada substantiva.

L’estil directe i l’estil indirecte.

L’oració subordinada adverbial.

Fenòmens semàntics. Formació de paraules. Habilitació. Precisió lèxica. Barbarismes, manlleus i neologismes


Competència 2, 3, 4, 5 i 10:

10 % expressions escrites, comprensions lectores (Competències Bàsiques)…

10 % SdA: Viure l’exili a través de l’escriptura.


Competències 7 i 8: 20 % educació literària (La literatura de postguerra i contemporània. La poesia. La narrativa. El teatre. L’època de la recuperació i la postmodernitat. Poesia: Maria Mercè Marçal i Joan Margarit. Narrativa: Maria Barbal, Jaume Cabré i Quim Monzó. Teatre: Josep Maria Benet i Jornet) i lectura obligatòria.


Competència clau, social i d’aprendre a aprendre i les competències 2 i 3: 10 %, actitud, participació, deures i dossier.


També cal tenir en compte els següents aspectes:

- Es valorarà la feina de l’estiu (quaderns, lectures…) amb una nota positiva de fins a 1 punt del primer trimestre

- En cas d’un dictat es descomptarà 1 punt per falta. En casos especials, el professor ho valorarà.

- Les expressions escrites s’avaluaran amb la rúbrica d’expressió escrita del cicle. Les faltes d’ortografia als exàmens descompten 0,1 punts amb un màxim de 2 punts.

- Sempre cal respectar la discrecionalitat del professor a l’hora de valorar les causes de l’error i, per tant, la seva valoració. Aquests criteris cal tenir-los presents en totes les proves, exàmens i treballs que l’alumnat presenti.

- L’avaluació final serà el resultat de la mitjana ponderada de les tres avaluacions: 25%, 25%, 50%.

- En cas que un alumne suspengui la primera i/o la segona avaluació, tindrà la possibilitat de recuperar-les amb les activitats avaluatives que el professor determini durant el trimestre següent. La nota màxima de les activitats avaluatives és 5. En cas que un alumne suspengui el curs, hi haurà una activitat de recuperació global de tot el curs, determinada pel professor, per tal de superar la matèria. La nota màxima d’aquesta recuperació serà un 5.

- En cas que un alumne no assisteixi a una prova fixada amb anterioritat, prevalen les Normes d’Organització i Funcionament de Centre (NOFC).

- Recordem que les proves de CB que es fan a quart el mes d’abril són orientatives del nivell lingüístic de l’alumne, però no tenen en compte l’adquisició dels altres indicadors competencials que s’han treballat al llarg del curs; per tant, la nota obtinguda no implica l’aprovat de la matèria de llengua catalana de final d’aquesta etapa.

- Recordem que l’avaluació general de la matèria és contínua i 4t és final d’etapa. Malgrat que l’alumne tingui una expressió escrita i una comprensió lectora acceptables, no hem d’oblidar que tots aquells sabers impartits al llarg del curs són considerats els mínims imprescindibles per superar l’etapa d’ESO.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada