D'entre uns set mil alumnes
participants, provenint de centres públics i privats d'educació secundària,
acte que el converteix en el certamen d'aquestes característiques més important de Catalunya, en aquesta vintena edició del
concurs literari d’àmbit nacional El
Gust per la Lectura 2015, va quedar finalista en la categoria D
(alumnat de 3r i 4t d’ESO que treballaven l’obra Elles també maten d’Anna Maria
Villalonga) el treball de creació Un
mort a
la cuina, realitzat
per Mireia Jové López, de
4t C ESO, de l‘INS Antoni de Martí i Franquès de Tarragona “Per la maduresa en
la redacció i la capacitat de mantenir l’estil narratiu del text original. Per
un treball atrevit, amb comentaris que donen realisme a la història. Per
l’originalitat del punt de vista adoptat”, presentada al concurs pel seu professor
de Llengua catalana i Literatura, Josep
M. Toda Serra, que hi ha
participat fidelment en totes les edicions convocades fins a l’actualitat. Per
aquest motiu l’acte de lliurament de premis,
que va tenir lloc dilluns 8 de juny de 2015 al CaixaForum de Barcelona, presidit
per Joan Mateo Andrés, secretari de polítiques educatives del Departament d’Ensenyament,
i Mònica Pereña Pérez, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme, s’encetà,
segons l’organització, “amb l’atorgament d’un diploma especial a un professor també molt especial,
un professor que ha participat en totes les edicions del concurs”.
I aquestes foren les paraules d’agraïment públic que hi pronuncià
el professor Toda: “En primer lloc, vull agrair als
membres dels jurats que, en els veredictes de les tretze primeres edicions
consecutives i també en el de la dinovena i vintena, hagin triat treballs que
he dirigit dels meus alumnes i que he presentat fidelment en aquest concurs
literari d’àmbit nacional, certamen que, per les seves característiques i participació,
el converteixen en un dels més importants de Catalunya. Tot això representa
que, fins a la data, hi sumi 26 distincions, divuit d’individuals i vuit de
col·lectives, que, plegades, abracen, només en aquest certamen, un total de 116
alumnes meus premiats. No cal dir que sempre he tingut, com a objectiu profesional
i vocacional, motivar el meu alumnat en els camps de la lectura i, alhora, en
els de l’escriptura i creativitat literària com a
eines primordials i bàsiques de l’aprenentatge, propòsit que crec que,
modestament, hem assolit amb escreix i que ara, també, s’ha reconegut
públicament. Moltes gràcies. Si he participat en totes les edicions celebrades
fins ara ha estat motivat perquè, al principi, representava tenir com a
al·licient el fet d’obtenir-hi, alhora, el benefici d’una activitat gratuïta
que, fins fa relativament ben poc, m’oferia l’organització per a cada grup
classe que hi inscrivia i que, en segon lloc, fins a la novena edició, es visualitzessin
també tots els treballs individuals guardonats en el llibre del concurs que els
recollia, juntament amb els veredictes dels jurats i les fotografies de
l’alumnat distingit, els noms dels centres i del professorat que els havia
dirigits. A la desena edició, però, s’abandonà la publicació en format de
llibre imprès i ja es començaren a penjar només en la pàgina web del
certamen. Per acabar, si sóc aquí és perquè, encara que se m’hagi retallat el
sou i altres avantatges laborals que ara no vénen al cas, sempre hem treballat
per vosaltres. Sense alumnes no hi ha professorat. Gràcies perquè sou aquí,
gràcies per acompanyar-nos en aquest trajecte vital i experiencial que és
màgic, sorprenent que hem fet plegats. I no em sé estar de dir que desitjo
llarga vida a aquest certamen, per a mi molt entranyable, i a tots els
responsables que el fan possible, en especial a l’amic de fatigues Pere Mayans
Balcells, responsable del Servei d'Immersió i Acolliment Lingüístics, amb el
benentès que també desitjaria que es recuperés com més aviat millor l’oferta
d’activitats gratuïtes per a qui hi participi. Els alumnes s’ho mereixen. Salut
i per molts anys, amics i companys que el feu possible!”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada